AAU logo
Kvinde med hest

AAU-forskere: Terapi med dyr mangler kvalitetssikring – professionalisering på vej

Dyreassisteret terapi og pædagogik er gennem de seneste 20 år blevet mere og mere udbredt i Danmark. Dog mangler feltet fagligt velfunderet viden om forholdet mellem mennesker og dyr. Det mener to forskere fra AAU, som derfor har oprettet en forskningsbaseret efteruddannelse i dyreassisteret pædagogik, terapi og rehabilitering.

Last modified: 08.06.2020

Dyreassisteret terapi og pædagogik er udbredt i Danmark, men praktikerne mangler viden om forholdet mellem mennesker og dyr. Til efteråret starter ny uddannelse for social- og sundhedsprofessionelle. Foto: Colourbox.

Dyr inddrages i stigende grad i sammenhænge, hvor man vil fremme menneskers sundhed, læring eller trivsel. Frivillige besøger plejecentre med besøgshunde, heste inddrages i terapi, og læsehunde skal motivere børn med læseudfordringer. Men generelt mangler praktikerne, der arbejder med dyreassisteret terapi og pædagogik, adgang til den viden, der er samlet de sidste 10 år. Det mener Chalotte Glintborg og Tia Hansen, der begge forsker i menneske-dyr-psykologi på AAU.

- I praksis kan professionelle tage en uddannelse om dyr eller om mennesker, men der mangler forskningsbaseret viden om forholdet mellem mennesker og dyr, siger lektor Tia Hansen.

Ifølge de to psykologer er der ingen tvivl om, at dyr kan noget i samspillet med mennesker – det skal bare ske på et kvalificeret grundlag. Undersøgelser viser at etablerede behandlingsformer som for eksempel kognitiv terapi virker bedre, når man inddrager dyr. Der er flere, der gennemfører behandlingen og med større udbytte.

Mere fokus på mennesket for enden af snoren

De to forskere har set på den internationale udvikling inden for dyreassisteret terapi og pædagogik igennem flere år og vurderer, at andre lande er kommet langt med en professionalisering af området. Der findes ingen akkreditering af feltet i Danmark, og det vil Chalotte Glintborg og Tia Hansen lave om på. De har derfor etableret en efter- og videreuddannelse, som præsenterer den nyeste forskning og erfaringer på området. Hensigten er at kvalificere praksis.

- Handlerens rolle er overset, dvs. indflydelsen fra ridelæreren eller hundeføreren for enden af snoren. I bedste fald screenes hunden eller hesten for, om den er egent, før den inddrages, men handlerens viden og adfærd er endnu vigtigere. Praktikerne har brug for professionel viden om menneske-dyr-relationer for at kunne praktisere kompetent, siger Chalotte Glintborg.

Uddannelsesforløbet, der er rettet mod social- og sundhedsprofessionelle som fx psykologer, pædagoger, fysio- og ergoterapeuter, sygeplejersker, veterinærsygeplejersker eller dyrlæger, præsenterer den nyeste forskningsbaserede viden om såvel potentialer som udfordringer ved at inddrage dyr i forbindelse med menneskers sundhed, læring eller trivsel. Deltagerne bliver præsenteret for definitioner på god praksis, som er vedtaget i den internationale sammenslutning for menneske-dyr interaktion, og for en række eksempler på best practice. Andre væsentlige elementer i uddannelsen er menneskers og dyrs velfærd og professionel etik.

Kontakt

Lektor Tia Hansen, mobil: 2117 3596, e-mail: tia@hum.aau.dk

Lektor Chalotte Glintborg, mobil: 6114 5665, e-mail: cgl@hum.aau.dk

Kommunikationsmedarbejder Susanne Togeby, telefon: 9940 9059, e-mail: susannet@hum.aau.dk

For mere information

Center for Human Animal Psychology på Aalborg Universitet

Læs mere om efter- og videreuddannelsen i dyreassisteret pædagogik, terapi og rehabilitering

See the list